لبیک یا علی النقی ✔

کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی علیه السلام

لبیک یا علی النقی ✔

کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی علیه السلام

طبقه بندی موضوعی

نگارنده: جناب آقای دکتر بهمن زینلی

استادیار گروه تـاریخ دانشگاه اصفهان

 

چکیده

بحث و بررسی زندگانی ائمه‌ علیهم السلام و تحلیل خصوصیات دوره ایشان و مسائل مربوط به جامعه و محیط آن بزرگواران، از جمله مباحث و مسائلی است که اگر به‌ درستی صورت پذیرد و مبتنی بر اسناد صحیح و شیوه‌ای کار آمد باشد، در تصحیح موضع و طرز نگرش معتقدان آن بزرگواران سهم بسزایی خواهد داشت. دوره امامت امام هادی‌ علیه السلام، یکی از ادوار ویژه در تاریخ تشیع می‌باشد. این دوره، فاصله انتقال‌ میان دو عصر متفاوت از دوران حکومت عباسیان به‌ حساب می‌آید. حکمرانان‌ عباسی‌ با آگاهی از روحیه سـتم‌سـتیزی و احیاگری شیعه، همواره پیشوایان و رهبران آنان، از جمله امام هـادی‌(ع) را تحت مراقبت شدید گرفته و پیروانشان‌ را زیر فشار قـرار مـی‌دادند. علاوه بر شرایط سیاسی عمومی، شکل‌گیری قیام‌های گروه‌های مختلف شیعه، رواج اندیشه‌های انحرافی، از جمله: شایعه تحریف قرآن، مسئله جبر و تفویض و فعالیت غالیانی چون: محمد‌بن‌نصیر، فارس‌بن‌حاتم قزوینی و گـروه مـجسمه، شرایط بسیار پیچیده‌ای را فراهم ساخته بود. با توجه به شرایط فوق، امام هادی‌(ع) در چند جبهه و با چندین بحران مواجه بود که با برنامه‌ای دقیق و منظم، به ‌مواجهه با این چالش‌ها می‌پرداخت.
 در این مقاله، به شیوه توصیفی و تحلیلی به این سؤال پرداخته می‌شود که مهم‌ترین چالش‌های امام هادی‌(ع) در دوره امامتشان چه بوده؟ و شیوه رویارویی امام هادی‌(ع) با این مباحث چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سؤالات، این فرضیه‌ها مطرح است که امام هادی‌(ع) با سه چالش جدی، یعنی: خلافت عباسیان، جریان‌های انحرافی و قیام‌های احساسی شیعه مواجه بودند که با برنامه‌ای دقیق، جامعه تشیع را از گزند پیامدهای این سه جریان حفظ کردند.

برای دریافت مقاله کلیک کنید

امام نقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">