لبیک یا علی النقی ✔

کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی علیه السلام

لبیک یا علی النقی ✔

کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی علیه السلام

طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۳ ب.ظ

مجموعه احادیث امام نقی علیه السلام 5

امام نقی علیه السلام 

اُذْکُرْ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَیْ اَهْلِکَ وَلا طَبِیبَ یمْنَعُکَ وَلا حَبِیبَ ینْفَعُکَ


روایت از امام نقی (ع) منقول است که فرمودند آن حالتی را که پیش روی خاندانت بر روی زمین افتاده‏ ای به یاد آور، «وَلا طَبِیبَ یمْنَعُکَ»؛ در حالی هستی که هیچ طبیبی نمی‏تواند مرگ را از تو دور کند، تمام پزشکان عالم را هم بیاورند، خبری نیست و نمی‌توانند هیچ کاری برایت انجام دهند و دیگر کار تمام است. «وَلا حَبِیبَ ینْفَعُکَ»؛ و هیچ دوستی هم در آن حال نمی‌تواند به تو سود و نفعی برساند، رفقا و آن‌هایی که واقعاً خیلی دوستت دارند، برای تو هیچ کاری نمی‏توانند بکنند.

روایت تمام شد، حال باید چه کرد؟ چون دیگر هیچ پزشکی هم نیست که بتواند مرگ را از تو دور کند. «وَ لا حَبِیبَ ینْفَعُکَ»؛ هیچ دوستی هم نمی‌تواند به تو خدمتی کند و سودی برساند.

حالا آیا چیزی هست که آن موقع به درد ما بخورد و به ما حیات و زندگی ببخشد و ما را زنده کند، نه؟ من آیه قرآن می‌خوانم: مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ اُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیوۀً طَیبَةً (سوره نحل آیه 97 )؛ هر کس عمل شایسته ‏ای انجام دهد، چه مرد و چه زن درحالیکه مؤمن باشد، ما به او یک زندگی گوارا می‌بخشیم و زنده‌اش می‌کنیم. اما چه حیاتی؟ حَیوۀً طَیبَةً. پس آن موقع چه چیزی به درد ما می‌خورد؟ عمل صالح، ما را زنده می‌کند، امّا یک زندگی پاکیزه و گوارا.


(بحارالانوار جلد 75 صفحه 370)

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مجتبی تهرانی


امام نقی

۹۴/۰۹/۲۸
دانشجوی فقه و حقوق

امام نقی

حدیث امام نقی

نقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">